Den komplette guiden til planlegging av arrangementer på nett

Vi har alle vært der – du vil være vert for et arrangement, men vet ikke hvor du skal begynne. Det er mange valg der ute, og det kan være veldig overveldende. Du kan finne deg selv å spørre: Hva trenger jeg? Hva vil jeg? Hvor burde jeg gå?

For å gjøre deg klar for nettarrangementet ditt, ta et dypt pust og følg våre råd. Vi begynner med en liten introduksjon av temaet.

Hva er formålet med et arrangement?

Et arrangement brukes ofte for å skape interesse for temaet for arrangementet, for eksempel en produktlansering eller en konsert.

Event management er en viktig hovedrolle, og refererer til prosessen med å organisere og administrere arrangementer. Arrangementsplanleggere er ansvarlige for å samle alle aspekter av et arrangement, inkludert sted, underholdning, catering og publisitet. Selv om du mest sannsynlig ikke trenger å bekymre deg for catering og mange andre praktiske bekymringer når du lager et arrangement på nett, så trenger du fortsatt en eller flere event managere til å ta seg av planleggingsprosessen. Det kan godt være deg.

Eventmarkedsføring og promotering er et annet viktig aspekt for at et arrangement skal bli vellykket. Markedsføring og promotering kan ha mange former, for eksempel annonser på sosiale medieplattformer før arrangementet begynner eller til og med under selve arrangementet med live videostreaming.

Til slutt så vil ulike nettverktøy for arrangementsplanlegging hjelpe til med å organisere og administrere arrangementer ved å tilby muligheter for gjesteadministrasjon, oppgavedelegering, ressursplanlegging, prosjektledelse og mer.

Nå som du har fått et overordnet innblikk i arrangementer på nett, skal vi gå mer inn på hvordan du planlegger dem.

Hvordan planlegge et vellykket arrangement på nett, fra start til slutt?

Å få i gang et arrangement er hardt arbeid, men med den riktige handlingsplanen kan det bli en suksess. Det er mange ting å ta hensyn til når man planlegger et arrangement. Noen av dem er: hvem er publikummet ditt, hva er målene dine for arrangementet og hvordan du vil nå dem, og hva forventes av deltakerne?

Vi bør også vurdere om vi skal bruke en markedsføringsstrategi for sosiale medier som inkluderer nettbaserte arrangementer. Onlinearrangementer har vanligvis en tidsbegrensning og de er interaktive, noe som betyr at folk kan delta fra hvor som helst i verden så lenge de har tilgang til en datamaskin eller internettforbindelse.

Selv om det er mange fordeler ved å bruke nettbaserte arrangementer til markedsføringsformål, er det også ulemper som mangel på personvern og kontroll over hvilket innhold som skal deles.

5 forskjellige typer arrangementer du kan arrangere online

Onlinearrangementer er en av de beste måtene å få flere mennesker om bord på uten å pådra seg for store kostnader. Og de kan organiseres på bare dager eller uker i stedet for måneder.

Hvis du ønsker å organisere et nettarrangement, er det forskjellige typer du kan velge mellom. Alt avhenger av hvilke mål du har og hvem som deltar på arrangementet. Her er noen eksempler på nettbegivenheter ulike bedrifter arrangerer rundt om i verden hver eneste dag:

  1. Virtuelle hendelser
  2. Webinarer
  3. Live streaming
  4. Live videochatter
  5. Nettkurs

Hvilken begivenhet ligger mest på linje med målene for bedriften din? Når du har bestemt deg for hvilken type arrangement du vil lage, blir det mye enklere å planlegge samt gjennomføre det.

Hvordan markedsføre arrangementet?

Når du har bestemt deg for hvilket event du vil skape, er ditt neste steg å finne ut hvordan du skal markedsføre det. Markedsføring av arrangementet ditt er nøkkelen til dets suksess. Det er flere måter du kan markedsføre arrangementet ditt på online.

1. Lag et blogginnlegg som introduserer eventet og hvorfor folk bør delta

2. Del det på alle store sosiale medieplattformer som Facebook, Twitter, Instagram, osv.

3. Bruk hashtags relatert til arrangementet og type deltakere, f.eks. #markedsføringsverksted #salg #trening #sosialemedier #helsetjenester

4. Markedsfør det samme innholdet på e-postlister og nyhetsbrev

5. Lag en landingsside for å samle e-poster fra folk som er interessert i å delta på arrangementet

6. Send ut månedlige nyhetsbrev på e-post med oppdateringer om nye hendelser

Hva er de beste nettverktøyene for å planlegge arrangementer på markedet i dag?

Mange eventplanleggere og markedsførere sliter med spørsmålet om hvordan de skal lykkes med å promotere arrangementene sine. De beste nettverksverktøyene for planlegging av arrangementer på markedet i dag kan hjelpe deg med å nå dine mål og gjøre arrangementet ditt til en suksess. Noen populære er Zoom og WebinarJam (gjerne les mer om de).

Med en forståelse for formålet ditt med et nettarrangement, hvordan du skal planlegge det, hvordan du skal markedsføre det, og hvilke verktøy du skal bruke for å gjennomføre det, har du et godt fundament å bygge på.